دسته‌هاسبک زندگی

برای رفع سردی ماهی چه بخوریم؟

آنهایی که با طب سنتی آشنایی دارند کلمه مصلح غذا را حتما زیاد شنیده اند.در لغت مصلح به معنای اصلاح کننده می باشد و هر غذایی یک مصلح دارد که ضررها و سختی های ناشی از مصرف آن را کاهش می دهد. ماهی غدایی ست که دارای طبعی سرد است و خوردن ماهی با دیگر غذاهای سرد موجب سردی معده می گردد و مشکلاتی را میتواند برای فرد ایجاد نماید

سعی خواهیم نمود که در این مطلب با اشاره به غذاهایی که باعث می شوند پس از خوردن ماهی سردی نکنیم توضیحاتی را ارائه دهیم که شما خوانندگان برای مصرف آنها در زمانهای مختلف از آن استفاده ببرید.

آنچه مشخص است این است که با غذایی مانند ماهی باید موادغدایی با طبع گرم مصرف گردد تا آن مواد غدایی با طبع گرم مصلحی باشتد برای مزاج بدن انسان در مواجهه با ماهی.

در فصل های سردتر مانند پاییز و زمستان مصرف فرآورده های گوشتی افزایش می یابد و چون ماهی هم مزاجی سرد دارد باید موادغذایی مصلح آن استفاده گردد تا جلوی ضررهای احتمالی را بگیرد.به همین دلیل است که باید بدانیم چه چیزهایی را همراه با ماهی بخوریم که سردی نکنیم.

سردی ماهی

برای جلوگیری از سردی ماهی را با چه چیزهایی می توانیم بخوریم؟

  1. سبزیجات دارای طبع گرم و معطر:

گزینه اول این است که ماهی را همراه با سبزیجات و ادویه هایی که دارای طبع گرم هستند مثل گلپر، ترخون، گشنیز،چوچاق،خالواش،آویشن و نعناع که سبزیجاتی معطر هستند همراه با گردو به شکل شکم پر درست و طبخ کنید.باید دقت و ملاحظه ای هم به طبع خودتان داشته باشید چرا که افرادی که دارای طبع گرم هستند ممکن است نگرانی خاصی از مصرف ماهی نداشته باشند و این بیشتر برای افراد با داشتن طبع و مزاج سرد گفته می شود.

  1. نمک:

نمک به ذات طبع گرمی دارد و با قراردادن ماهی در نمک و در کنار ادویه های گرم قبل از شروع پخت و پز راهکاری ساده برای کمینه کردن علائم و وجود شرایط سردی کردن بعد از خوردن ماهی است.

  1. خرما و شیره خرما:

مصرف خرما و شیره خرما بعد از ماهی می تواند کمم بزرگی در کاهش اثر سردی ماهی باشد.

  1. زیتون پرورده:

خوردن زیتون پرورده همراه با ماهی از رطوبت و سردی که ماهی ایجاد می کند جلوگیری می نماید.

  1. سبزیجات بخارپز شده ای که طبع گرم دارند:

یکی دیگر از روش های جلوگیری از سردی بعد از ماهی استفاده از بخارپز کردن سبزیجاتی مانند شوید و تره است و شاید برای همین استفاده از شوید پلو در کنار ماهی در کشور ما رایج است.

  1. سیر و نارنج:

بسیاری از مردم باور دارند که سیر و نارنج نه تنها عطر و مزه ای متفاوت و عالی به ماهی می بخشند بلکه نارنج باعث از بین رفتن سردی ماهی می گردد.

       7. کنجد،خرما،زنجبیل و گردو

در مصرف ماهی به عنوان شام، حتما بعد از شام و ماهی، کنجد، خرما،زنجبیل و گردو را از یاد نبرید چرا که مصرف آنها باعث از بین رفتن سردی غذا می گردد.

  1. سس خردل:

استفاده از سس خردل با توجه به طبع گرمی که دارد می تواند از سردی کردن معده جلوگیری شود.

  1. ادویه های گرم مانند دارچین، فلفل سیاه و زیره:

استفاده از ادویه هایی گرم مانند دارچین، فلفل سیاه و زیره نه تنها برای طعم دادن به ماهی موثر و کارا هستند بلکه باعث می شوند که در مصرف این غذا تعادل طبع حاصل گردد.همچنین زیره می تواند در کنار برنج بکار گرفته شود تا مصلح ماهی را ایجاد کرده باشد.

  1. بهتر است که ماهی همراه با نوشنیدنی های مانند شربت آبلیمو با شکر کم یا شربت نعنا استفاده گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *